Oiyour Line
Aku terpikir nak wat system cam ni lepas tgk system keretapi JR 山手線、sistem keretapi bulatan yang menghubungkan beberapa bandar sekitar tokyo.Aku nak wat gak cam tu..tapi kat Malaysia..nak hubungkan semua negeri2 semenanjung.jadikan ia keretapi express..takde la laju sgt cam 新幹線(shinkansen) tapi at least boleh sampai ke destinasi lagi cepat dari naik bas..tapi wat benda ni bukan senang.kalu senang dah lame orang wat..aku rase ade beberapa masalh yang akan timbul dalam menyediakan kertas kerja ini..antaranya:
so kawan2 marilah kita berganding bahu untuk menjayakan projek..walaupun cam tak masuk akal tapi sebenarnye ade betol gak benda2 nie..sape tak nak idup jadi senang ye tgak..
P/s:sebenarnye nak wat keretapi dari semenanjung ke sabah sarawak..senang nak tut tut tut..hihihihihi
Aku terpikir nak wat system cam ni lepas tgk system keretapi JR 山手線、sistem keretapi bulatan yang menghubungkan beberapa bandar sekitar tokyo.Aku nak wat gak cam tu..tapi kat Malaysia..nak hubungkan semua negeri2 semenanjung.jadikan ia keretapi express..takde la laju sgt cam 新幹線(shinkansen) tapi at least boleh sampai ke destinasi lagi cepat dari naik bas..tapi wat benda ni bukan senang.kalu senang dah lame orang wat..aku rase ade beberapa masalh yang akan timbul dalam menyediakan kertas kerja ini..antaranya:
- Masalah pembelian tanah:akan menjadi masalh kerana orang akan meletakkan harga yang tinggi bagi tanah yang dikenal pasti untuk dijadikan landasan keretapi.
- Masalah kos:aku rase mungkin kerajaan tak sanggup nak kuarkan modal yang banyak untuk projek nie kerana cam tak mendatangkan untung kat diorng..huhu(wat putrajaya boleh plak..huh
- masalah kepakaran:kita kat malaysia kurang tenaga pakar pasal keretapi..so nak tak nak kena amek tenaga pakar luar..kat situ dah membazir duit..aku saran kan kita la selaku aset negara jadi tenaga pakar untuk projek nie...
so kawan2 marilah kita berganding bahu untuk menjayakan projek..walaupun cam tak masuk akal tapi sebenarnye ade betol gak benda2 nie..sape tak nak idup jadi senang ye tgak..
P/s:sebenarnye nak wat keretapi dari semenanjung ke sabah sarawak..senang nak tut tut tut..hihihihihi
9 komen telah diberi:
GEMPAKKKK lame dh x bc komik gempak.
weh, sabah sawak caner? diskriminasi nihhhh...
hoho idea yang mantap.. 研究 aku (Power Electronics) pon ade kene ngan 電車 gak.. kalo ko dah open syarikat kat Malaysia kang.. jangan lupa contact aku.. huhu
ak sgt suke idea nih.. tp mslhnye org lg suke nek kete.. lgpun cos electric utk densya sgt tinggi..
unless ko jadi menteri pengangkutan.. :P
dharmiza: ade tu tren ke sabah sawak..tak lame lagi..wat satu2 dulu..kita kasi terowong dasar laut plak..heheh
kyo_9: ooo..Kalu aku bukak syarikat la..kalu ko yang bukak plak jangan lupe contact aku..
naim: hmm..orang sebenarnye suka naik keretapi..tapi masalhnyer keretapi mesia lembab..better naik kereta..better la bayar mahal sikit letrik dari udara terlalu tercenar dengan asap kereta..hehe
tut tut tut? wuish
haha keretapi tanah melayu ada lagi apa
aku rasa tak menguntungkan sangat buat semenanjung, baik start dlm negeri dulu. pastu bile sume negeri dah ada system stabil baru ah connectkan hoho. start kecik2 ah beb
btul btul btul.klu tren kt mlysia cm jpon rmi je org ske naek.tepat masa,berenti kt tmpt yg ptt.klu mlysia tu,dhla lembap,pastu terpaksa mengejar pintu.gerabak sket,org tak reti beratur,org dlm tak smpt kuar,yg kt luar dh rempuh msk.ish3.nsb bek ak besar.hahaha
orang x reti beratur tu memang problem besar tuh.. perkara senang pon x reti nak wat tu pasal la kat atas jalan raya pon bukan main susah skali nak 'beratur'.. huhu
nice idea..tp aq rsa lebih bek wat kat kwsn yg ramai org duk dlu cth kat johor ke penang ke...pastu baru wat kat tmpt len...huhu
hmm..untuk wat ke tempat yang kecik2 susah sikit sebb setiap kerajaan negeri bajetnyer rendah je..tu pada pandangan mata kasar la..
Masalh nak beratur boleh disettlekan senang je kalu kita wat jalan masuk yang bleh muat2 2 atau 3 orang je...baru orang beratur secare paksenyer..haha
Post a Comment