Featured

Penglipur Lara

Mengandungi seribu satu kata yang mengungkap seribu satu cerita di dalam seribu satu suasana yang lahir dari seribu satu jiwa .
There was an error in this gadget

XhatiXdarahXmudaX

1 komen telah diberi
sepetang kubersama mereka,
melintasi onak duri mengharungi likuan sungai,
berpatah balik tidak sekali hanya dengan satu hajat mencapai destinasi
arah dituju hanya satu dugaan diharungi tidak satu,
namun masih wujud sinar harapan kerana niat dipasang dari awal,
semalam kubersama mereka,
tiada kata dapat diungkap sedang bibir terketar berbahasa dalaman,
mungkin kata hati tidak  mudah diluah sedangkan kata maki lancar bak air mengalir,
ruangan masa diisi dengan monolog sendiri mengakhiri sisa sisa baki hari ini,
mungkin esok tidak bermakna ataupun penghulu segala masa.
salam.

Bertaut di dahan sepi

0 komen telah diberi
Terbitnya sinar mentari,
Menerangi segenap pelusuk isi bumi,
Keheningan pagi terserlah dek embun yang menitik nitik membasahi bumi,
Laungan azan memecah kesunyian di subuh hari.

Hati ini bangkit dari lena dibuai mimpi,
Menyahut seruan ilahi itulah pasti,
Terkenang kisah semalam terkebil kaku mati,
Mungkihkah pantai berubah dek ombak tsunami?

Sayu hati ini makin sayu,
Pagi yang segar dihiasi dgn wangian diisi dengan kesuraman,
Haruskah diulangi perkara semlm ?
Kerana aku tidak sanggup mengkhianati hati ku sendiri lagi.

Mungkinkah perjuangan semlm hanya lah sia sia,
Tidak terlintas dalam hati ini untuk menerpa,
Menerpa dosa dan sengsara memakan jiwa,
Bertaubat hari ini mungkin jalan uang afdal lagi dibeeksti-Nya.

Fikirlah wahai kamu dan kamu dan kamu,
Negatif itu ada positifnya,
Bertaut lah kamu sebelum dibawa arus ironi,
Biarpun tautan kamu itu pada dahan yang sepi.

P/s: Nescaya setiap insan tiada istilah lambat dalam perbuatan bertaubat.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Jump in the dark

0 komen telah diberi
Setiap kata yang terhasil disalurkan ke mulut untuk berbicara,
Manusia sebaik rupa setinggi akal tidak sempurna,
Kata kata berkhemah menjadi petualang dalam sanak saudara ,
Ke mana perginya tamadun yang di bina dahulu kala?

Aku manusia punyai jiwa,
Aku sayang aku cinta aku kecewa aku bahagia aku terseksa aku sengketa,
Perasaan yang berubah kitalah manusia,
Tiada batasan dalam menghurai episod episod cinta adam dan hawa,
Tetapi perlukah analisis dari wayang hitam putih untuk tentukan kita layak atau tidak duduk dibumi bertuah ciptaan Maha Esa?

Rayuan membentuk kesedihan untuk mendapat belas kasihan,
Para pelaku tunduk ke bawah menunggu keputusan diterima,
Nasib di hujung tanduk lembu sedangkan si lembu masih merasai segarnya rumput hijau di pagi hari,
Tidakku rasa erti hidup seperti ini menjadi perbualan muda mudi 100 tahun lagi.

Walhal kisah diperdengar srhingga ke 9 menangis kesedihan,
Tetapi kuhanya perlukan keprihatinan sebentar bukan selamanya,
Menghiasi kamar bukan bebunga ros merah tetapi cinta kasih sayang bahagia,
Adanya dirimu pelengkap universitasi yang terang didalm sistem bima sakti.



- Posted using BlogPress from my iPhone

Geseran velotika

1 komen telah diberi
Senang hidup ini jika tiada siapa peduli,
Bukan semua peduli itu membinasakan jasad dan rohani penghuni dunia ini,
Ada peduli yang katanya merosak lakunya sakiti hati,
Memperonakkan tamadun menjadi tradisi peduli ,
Harus diingat perbuatan kamu dilihat segenap penjuru dan sisi,
Bersembunyi tidak lagi hadir dlm hidup peduli,
Menghembuskan nafas pasti tahu itu tidak atau peduli,
Ke mana mahu lari sedangkan kaki digari dengan cengkaman sakti,
Geseran antara molekul dalam peduli mengcetuskan sengsara dan nikmat itu mati,
Hyperbola tidaklah sekali kerana ianya realiti,
Senangkan hidup bersama peduli adalah jalan mati,
Mengapa diikut kata hati sedangkan yang celik berkata nanti,
Bukannya tidak memberi tetapi biarlah ambil peduli,
Walhal dunia ini semakin sepi,
Manusia masih tidak ambil peduli,
Memburu sang emas menyemai hasad dengki,
Wajarkah kita tidAk ambil peduli?
Yang penting hati kerana ianya tidak mati selagi akal masih mengingati illahi.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Two is better than one

1 komen telah diberi
When i see you i smile,
My heart pounding hard even just looking at you,
When something goes wrong i feels you ,
And the problem solve like a wind blows.

Its true i am a bad person,
Not a perfect person,
Im not looking for a perfect relation,
But search for a key for a heart lock.

You just suit for me,
Maybe its just for me and not for others,
Nevermind because its me who is the owner of this heart,
The heart that loving you from the bottom to the top.

I cannot promise the future,
I cant predict the future,
I just want you to know,
I see you in me and thats all i want to know.






- Posted using BlogPress from my iPhone

kata tak bererti

0 komen telah diberi
dalam hidup bnyk manusia bnyk kerenah,
tapi aku tak mengerti kenapa manusia harus bergaduh macam sampah,
kanak kanak tak suka perang sana sini sebab diorng pun menyampah,
kita yang besar ni kenape tak fikir masa depan untuk menyerlah??

kesempatan hidup nie gunakan sepenuhnye tanpa sebarang masalah,
jikanya ada masalah selesaikan dengan iskiqamah tertera di mukhadimah,
hubungan terjalin tanda ikatan utuh menjadi pegangan erat dua jiwa dua bangsa,
sanggupkah membiarkan hati yang longlang di persada dunia ?

di pertengahan sujud mengadap yang berkuasa timbul syak yang tak terkira,
menghantui segenap hati ini untuk terus berada di bwah pimpinan kuasa kuku besi,
harus aku mengerti setiap ini dugaan untuk hidup yang sempurna lagi harmoni,
tetapi setiap saat aku langkah aku pasti mencari cinta dan sayang yang tak terhingga.

Jika Awak

2 komen telah diberi
jika awak bukan orangnya kenapa jiwa saya gembira hari ini?
jika awak bukan orangnya kenapa tangan saya sepadan dengan awak begini?
jika awak bukan milik saya kenapa hati awak membalas panggilan saya?
jika awak bukan milik saya ada lagikah kekuatan untuk saya berdiri terus?


saya tidak tahu apa yang masa depan bawa,
tetapi saya tahu awak disini bersama saya sekarang,
kita akan tempuhinya bersama,
dan saya berharap awak lah orangnya yang saya kongsi hidup bersama.


jika saya tidak perlukan awak kenapa saya menangis di atas katil?
jika saya tidak perlukan awak kenapa nama awak mengiang di dalam kepala saya?
jika awak bukan untuk saya kenapa jarak ini membelenggu hidup saya?
jika awak bukan untuk saya kenapa saya bermimpi awak sebagai isteri saya?


saya tidak tahu hidup saya jauh lagi,
tetapi saya tahu ia adalah satu perjalanan,
kita akan tempuhi bersama
dan berharap awak lah orangnya saya kongsi hidup bersama dengan,
dan berharap awak lah orangnya saya mati bersama dengan,
dan berdoa awak lah orangnya saya bina rumah bersama dengan,
saya berharap saya sayang awak seumur hidup saya.

kerana saya merindui kamu, jiwa dan raga jadi kuat dan membawa nafas saya pergi,

dan saya bernafas kamu dalam hati saya dan berdoa mendapat kekuatan untuk berdiri hari ini,
kerana saya cinta kamu, samaada ia baik atau buruk,
walaupun saya tidak dapat bersama awak malam ini,
awk tahu hati saya sentiasa di sisi awak.



Time is running out

0 komen telah diberi
I think im losing time,
Time to be with you,
Make my heart crying,
Full of sadness tears drop.

You dont have to say any words,
Expression tells everything,
Bcoz i feels the same way you do,
100 year never tear us apart.

Best thing about this week you know me n i know you,
Sharing is what it called future,
For me to be better man to u,
For u to be known everything by me.

Hope it wont be last,
N it wont be long to wait,
Every single second i count,
To make sure i didnt miss every moment you and me.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Vespa biru

0 komen telah diberi
Nyanyi style rap ,bit masing masing.. Hahaha

Chorus:
Vespa biru idaman kalbu,
Siapa yang tgk pasti nk satu,
Vespa biru dah jadi hak milik aku,
Pasti korang jeles lepas ni terjun flet omar villa kat kg baru.

Yo yo yo gua miskin tapi perangai tak macam lu,
Tapi gua tau asal usul gua tak macam lu bajet hero malaya nombor satu,
Lu bajet kaya nak beli satu kg baru,
X dapat jack lu bukan bill gates punye menantu.

Gua miskin tapi gua ada vespa biru,
Gua pakai die awek tgk tak keruan satu satu,
Boleh je nak tumpang kalu itu aku mampu,
Tapi masalahnye vespa biru tu satu satunya kasut aku.

Kalu gua kaya gua beli banyak2 biar bertimbun macam gunung lambak,
Gua beli mesti yang original tak main la kat pasar lambak,
Baru la awek keliling pinggang panggil gua homie pacak,
Baru diorng sedar gua kaya lagi kacak.

Chorus 1X

Ini cerita betol gua x tipu tipu,
Pakai vespa biru kaw2 saham naik macam hantu,
Lu pergi zouk mcm lu artis malam tu,
Serius beb lu boleh halau anuar zain selamber je macam batu.

Ini pesanan gua kat lu org kaya kat luar sana,
Pakai vespa biru baru bergaya awek teruja,
Jgn sia2 kan duit lu dgn arak atau dadah durjana,
Baru idup sihat hati bersih jiwa skema,
Masyarakat majmuk berbilang kaum dapat hidup bersama sejahtera.

Chorus 2X

End.













- Posted using BlogPress from my iPhone

Hunny

2 komen telah diberi

“iF i  DiDN’T HAVE YOU
i  WiTHOUT YOU THEN
i  UNABLE TO LiVE OH~~
MY HEART STiLL FLUTTERS WHEN i SEE YOU AND i TREMBLE
i WANT TO PRETEND LiKE i DON’T KNOW YOU AND YOU CAN SEE
THE DESiRE iN MY EYES
iT HURTS MY iLLNESS iS GETTiNG WORSE
i CAN’T BREATHE i’M BECOMiNG SAD
iT’S BECAUSE i LiKE YOU TOO..
MUCH THAT’S RiGHT MY HEART WANTS YOU
MY ONLY HONEY HONEY HONEY
PLEASE TURN AROUND HONEY HONEY HONEY
iT iS ONLY YOU THAT i FAVE ALWAYS WANTED LiKE EVER SiNCE
OH BABY HONEY HONEY HONEY
MY HEART’S ONLY HONEY HONEY HONEY
i AM SiNCERELY LOOKiNG AT YOU MY ONE AND ONLY YOU
HEY BABY MY LiTTLE HONEY CAME FROM HEAVEN
RiGHT HERE TO SAVE ME, ONE TOUCH THAT’S ALL
iT TAKES COMPLETE WiTH YOU NO REGRETS. i NEED
YOU BY MY SiDE i’LL LOVE YOU LONG THROUGH DAY AND NiGHT.
DEEP iNSiDE i KNOW YOU’RE MiNE NO MORE WORDS KiSS ME
GOODNiGHT
iT’S BECAUSE i LiKE YOU TOO MUCH
THAT i TURNED iNTO LiKE A FOOL
i ONLY LOOK AT YOU THAT’S RiGHT
YOU KNOW THAT MY HEART WANTS YOU
MY ONLY HONEY HONEY HONEY
PLEASE TURN AROUND HONEY HONEY HONEY
iT iS ONLY YOU THAT i FAVE ALWAYS WANTED LiKE EVER SiNCE
OH BABY HONEY HONEY HONEY
MY HEART’S ONLY HONEY HONEY HONEY
i AM SiNCERELY LOOKiNG AT YOU MY ONE AND ONLY YOU
iF i  DiDN’T HAVE YOU
i  WiTHOUT YOU THEN
i  UNABLE TO LiVE OH~~
MY ONLY HONEY HONEY HONEY
PLEASE TURN AROUND HONEY HONEY HONEY
iT iS ONLY YOU THAT i FAVE ALWAYS WANTED LiKE EVER SiNCE
OH BABY HONEY HONEY HONEY
MY HEART’S ONLY HONEY HONEY HONEY
i AM SiNCERELY LOOKiNG AT YOU MY ONE AND ONLY YOU
MY ONLY HONEY HONEY HONEY
MY HEART’S ONLY HONEY HONEY HONEY
iT iS ONLY YOU THAT i WANTED MY ONE AND ONLY YOU
iF i  DiDN’T HAVE YOU
i i i

Cermin Sejadah

0 komen telah diberi
Ke mana perginya mahkota kau perwira?
tidak sanggup aku melihat kebodohan kau mengatasi segala,
keangkuhan kau jauh sekali meninggalkan kewarasan  dipinta,
Inikan pula hendak menjadi khalifah di dunia??

Bukan maksud aku menghina atau menggoda,
aku tidak layak sebenarnya hendak berkata,
tetapi engkau dan engkau pandai sahaja berkata,
berkata keburukan bukan kebaikan yang kau terpa.

cermin di dinding kau tatapi dengan doa,
cermin diri tetapi hatinya entah kemana,
semberonong mencela dan sopan itu kau sula,
wujudkah lagi perwira yang disanjung tinggi ke syurga?

mungkin bekalan yang kau bawa cukup sebenarnya,
tanpa tipu dan dusta engkau melangkah teruja,
tetapi mulut dan hati tidak selalu terkunci membawa nista,
kekurangann itu tidak kau kira pabila sampai ke penghujung nyawa.

Sedarlah wahai perwira berhati besar bersifat lewa,
perjuangan kau tidak sia sia tetapi hati kau membawa celaka,
niat suci putih kau iringi dengan secangkir hitam kesumat membara,
Tidak akan sampai ke destinasi di dunia mahupun syurga.

aku sebotol botol kaca

2 komen telah diberi
Adakah patut aku dicampaknye,
tau la aku ni kosong tidak ada isinye,
kau juga yang habiskannye,
habis madu sepah dibuangnye,
Tapi takpe aku ade orang kutip,
dibuatnyer aku pengisi kesusahannye,
penuh badan aku dengan air kencingnye,
tapi takpe aku still berguna.
Ade plak letak aku kat tepi 7e,
mau tak mamat tu amek aku diminumnya aku,
memang terbaik air kuning mengalir pekat,
memang dasar mabuk semua kau sental,
last2 aku jugak yang kau campak.
bergelimpangan aku kau buat,
terkontang kanting hidup aku,
akhirnya berjumpe pakcik tua bawa ku pulang,
pulang bertemu kawan,
bersemadi aku bersama kawan,
pecah ku pecahnya jua,
sebati kita bersama,
bersama membina kelahiran semula.
aku adalah kamu dan kamu adalah aku,
kita adalah sebotol botol kaca.

pukul 343

5 komen telah diberi
perginya diri ini menjangkau batasan hati,
selembut sutera hati ini berbelah bagi,
tatkala mendung gemersik guruh bertalu,
ketika itu hati ini bertaut.

Bertaut di panjangan akal terlintas di sanubari,
kelak diri merana kerana hati gurih sepi.
haruskah terus berjalan dlm samar ,
sedang cahaya menunjuk segala.

HAti hitam kuusung merata ,
bukan meminta atau menderita,
cuma ku harap ada yang terpa,
mengaku diri empunya nama.

ketika diri mula rebah tanpa angkara,
diri tidak tenteram  angkara unggas rimba,
muncul diri berlainan paras,rupa dan jantina,
termaktud sejilid kesah pujangga tanpa nama.

melankolik klasik melodi dicipta,
sebaiknya untuk kamu sang hawa,
bolehkah kisah dipanjangkan usia,
hingga lahir zuriat sejahtera.

bukan dipinta hilang itu dalam sepi,
kerana diri ini tidak mahu lagi terus bersaksi,
saksi melihat diri terseksa oleh sendiri,
sendiri berlakon watak hambali.

sedangkan diri ini jahil hakiki,
sedia berubah jgn sekali,
biarlah sama hati ke hati,
ibarat mangga dan kunci.

sekian sahaja coretan kali ini,
kelak kumandang bingitan dari kiri,
memanggil azali dari duniawi,
tanda mati seorang insan yang pertiwi.

Singkat pemikiran Sasterawan

2 komen telah diberi
Keluh dihati melihat situasi demokrasi,
Demokrasi yang didiktatori oleh pemimpin kuku besi,
Suara rakyat dipandang enteng bicaranya pula dibiar basi,
Kemana perginya manifesto yang ikhlas dari hati?

Singkat sungguh pemikiran aku ,
Jawapan itu selalu keluar dari mulut yang dulunya membisu,
Singkat juga jalan kau pilih kerana menuduh aku melulu,
Mungkin singkatan aku itu adalah rumusan bagi diri kau yang bercelaru.

Perjalanan yang singkat ini aku suka,
bukan kerana terpaksa tetapi kerana aku rasa diberkati oleh orang tua,
Aku tidak kesah kerana aku sudah bersedia,
Mengharungi bahtera sebagai nakhoda.

Ilmu didada aku tidaklah penuh seperti disangka,
Sifat dan perangai aku memanglah bukan seperti bakal nakhoda,
Aku sedar itu semua sejak aku tetapkan hati dahulu kala,
Tetapi jauh disudut hati aku tahu kejayaan itu ada jika aku cuba.

Singkatan hanya memudahkan perjalanan,
perjalanan yang berliku tiada sempadan,
Hanya sasterawan menyingkatkan percakapan,
Agar erti itu sampai dalam waktu yang ditetapkan.

Greenwitch cinta

0 komen telah diberi
 Saya bernama Nasir. pertama kali melihat dirinya saya tidak teruja.bukan kerana rupa atau luarannya tidak elok,cukup segalanya tetapi saya tidak teruja.Ada apa dengan dia? sehingga saya boleh teruja? mungkin susah bagi saya untuk terima sesiapa sahaja. saya biarkan perasaan itu lantas melalui melepasinya.bukan main sedap minyak wanginya memang menggoda setiap jejaka.apakan daya, saya tidak teruja
 Saya bernama Hawa.pertama kali melihat dirinya saya tidak hirau akan dirinya. bukan kerana dia tidak menonjol tetapi saya lebih dikelilingi rakan wanita daripadanya.Ada apa dengan jejaka?semuanya sama. hanya memandang rupa.saya biarkan sahaja perasaan itu lantas meneruskan perbualan bersama rakan tercinta.
 Saya bernama Lisa.pertama kali melihatnya saya teruja.bukan kerana rupa atau luarannya, tetapi sifatnya yang sabar menunggu walaupun terpaksa.Ada apa dengan dia? dia baik dari segi zahir dan batinnya.saya biarkan perasaan itu lalu terus memasuki dewan kuliah bersama sama..
 Saya bernama Cinta.duduknya diatas paksi kasih berlandaskan sayang.pertama kali melihat mereka saya ghairah.bukan kerana tergoda tetapi kerana saya bakal wujud antara mereka.Ada apa dengan cinta? dahulu benci kini dipinta. saya tidak biarkan diri ini terus diseksa,akan saya semat diri saya ke dalam hati2 mereka.

sepi aku sendiri

0 komen telah diberi
Kamu yang bernama sepi,
nyah saja kamu dari sini,
malam siang aku suram bersama kamu,
aku ingin bingar seperti diruang tamu,
berlari aku ke hutan tidak ada hasil,
teriak aku hanya datangnya angin,
kenapa harus dunia ini aku sendiri,
mana perginya kawan  mana perginya lawan,
sahutan dibalas gema gempitan,
aduh!! sempit sungguh fikiran minda,
yang patut bersuara dihalang dari berbicara,
kononnya masakan pokok bergoyang jika tiada anginnya,
dimana silapnya demokrasi kita,
ini bukan lagi terpimpin tetapi menyeleweng,
semoga yang kotor dapat dibersihkan,
kesan mutlak dihapuskan dgn air tanah dari bumi sejahtera,
takkan pernah bisa harungi in semua tanpa nista,
yang berlaku berkali jua dibiar sebelah mata,
mata sebelah melihat harta mata sebelah melihat dunia,
Inilah kemelut generasi milenia,
Kemana arah tuju bangsa sejahtera.
Sepi tetap aku sendiri.

Tiada kata secantik bahasa

0 komen telah diberi
Tiada kata secantik bahasa,
Untukku angkat namamu ke syurga,
Tiada kata secantik bahasa,
Untukku menilai dirimu yang berbeza.

Duhai insan jelita,
lupakan sahaja derita,
beralih mengejar cita,
membina istana bahagia.

Tiada kata secantik bahasa,
Untukku panggilmu si jelita,
Tiada kata secantik bahasa,
Untukku bermadah sifatnya.

Andai daku pergi dulu,
tinggallahku dalam kenanganmu,
Hilangkan segala resah dan pilu,
Dalam pelukkan sang perindu.

salam bahagia

0 komen telah diberi
Sampaikan salam buat semua
Salam bahagia salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku senang
Kebahagian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam bahagia kepada kamu
Kerna waktu singkat tanpa jangakaan
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu


Demi sebuah kenyataan
Yang amat membahagiakan
Aku yang tidak percaya
Hanya berserah padaNya


Salam bahagia
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keberkatan
MelaluiNya ku beri keharmonian
Kepadamu

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin bersama denganmu
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesudahan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang bahagia

#bersih kah baju anda?

3 komen telah diberi
9 julai ni ade perhimpunan yang akan mengumpulkan rakan2 sanak saudara dari seluruh malaysia bagi menyambut 2 mempelai iaitu kawan aku dari johor..tahniah buat achos n adik demam(panggilan aku kat mazhan time main bola mase darjah 5 sebb die demam time selection..haha)...
9 julai ni jugak aku dengar cerita bakal berlakunya perhimpunan bersih .aku pun tak tau bersih tu ape..tapi yang aku tau bersih tu adalah satu ideologi bg membersihkan sistem pilihanraya di malaysia..bagus ape ideologi ni..tapi kita kena tgk gak cara diorng merealisasikan ideologi ni..kalu menyimpang dari tabii orang kat mesia kita patut hindarkan la..same2 la kita tgk nnti mcm mane n bagaimane...
9 julai bermaksud 8hari lagi dari tarikh aku tulis entry ni..seminggu sehari..orang akan cepat mase berlalu..tpi diorang tk sedar sebenarnyer mase berlalu pada kadar yang tetap..takde cepat takde slow..mungkin betol gak orang cakap pemikiran kita ni mengatasi masa..sebb tu kita tidak sedar masa berlalu sedang kita berfikir..
 dengan bertapakkan pemikiran ini mungkin orang seperti Prof X dapat di realisasikan di dunia nyata.
              harap bulan 9 nnti masa akan berlalu dengan slow..hopefully...

Cerita tentang dia

0 komen telah diberi
Saya bercerita kegembiraan,
Kerana tahu kamu risau pada hadapan,
Tetapi gembira menjadi kegelisahan,
Menyuramkan malam isnin.

Maafkan daku kerana bermain dgan kata,
Bukan maksudku untuk bergurau senda,
Niat dihati ingin berkongsi pendpat dan ideA,
Maafkanku jika kau fahamiku.

Kamu kuat untuk hari esok,
Bertambah kuat jika tidak ada yang sebok,
Gelisah di jiwa hindari segala,
Ku tetap di sini menanti mu akhirnya.

Sekali lagi maafkanlah,
Kerna aku hanya ada kamu,
Risaumu tersemat di sanubariku,
Gembiramu penawan hatiku.




- Posted using BlogPress from my iPhone

kenangan form 3

0 komen telah diberi
teringat aku , lagu ni la peneman aku time form 3 time aku ponteng sekolah agama. lagu ni selalu kuar kat ntv7 kol 10 sampai 1 tgh hari..banyak2 lagu, lagu ni je yang aku ingat..huhu..padahal aku tak minat pun anuar zain..sebb dgr lagu ni la aku excelent time form 3 kot..haha..tah la...ade gak mengingatkan aku dengan kenangan silam..kenangan tak nak ponteng sekolah dulu2..

Amazing thing about to begin

0 komen telah diberi
  bila benda nak jadi ,kita tak tahu pun benda tu akan jadi begitula yang dikatakan `malang tak berbau`,tapi kalu benda baik yang terjadi kita tak tau nak guna peribahasa ape? `tuah ayam nampk dikaki tuah manusia siapa yang tahu`?
  kekadang ni benda berkias ni boleh disalah intepretasikan oleh sesetengah orang, makanya makna yang dituju itu boleh di variasikan sampai jadi kelam kabut perasaan orang yang menerima kenyataan itu.
  cara paling berkesan untuk berkias adalah dgn lagu, sebb dengan melodi yang sesuai pendengr akan lebih tumpukan kesedapan alunan muzik dari lirik yang dinyanyikan.jadi disitu tidak timbul kesalahan dalam menterjemahkan lirik itu.
 tapi zaman sekarang ini banyak lagi medium untuk meluahkan perasaan kita yang terpendam secara kias atau terang. bukan hanya pada nyanyian ataupun lirik tetapi boleh juga pada blog mahupun status di fb atau timeline di twitter..
 zaman sekarang ni juga orang da tak pandang pada keikhlasan pada meng`update` status pada fb atau pun twitter..cuma ade sesetengah bolgger yang masih meneruskan tradisi untuk bersikap jujur dalam penulisan blog diorng . ade sesetengah itu hanya mereka cerita yang sensasi untuk mendapat majoriti dalam jumlah pelayar blog itu. ade juga yang hanya bermain dengan fantasi sendiri kerana realiti dirinya tidak memenuhi fantasi dlm hatinya.
  itu semua tidak penting bagi orang yang tidak mahu menulis sebaliknya die lebih suka membaca,kerana dari pembacaaan yang meluas idea dan pemikiran die menjadi luas dan berkembang. tetapi tidak semestinya yang membaca itu menjadikan die seorang yang open minded, masih ade yang bersikap primitif yang hanya bergantung pada sumber yang baginya mutlak dan tiada kesangsian.sebb itu lah timbul orang berfikiran sempit yang hanay berfikir pada satu aspek sahaja, tidak kira dari aspek keagamaan atau kewangan atau kepolitikan mahupun keberadaban,
 terpulang pada pembaca yang membaca dan penulis yang menulis untuk menilai setiap tindakan yang mereka buat.bukan kita ade hak untuk meniali orang lain tetapi kita berhak menilai diri kita sendiri yangingin menilai diri orang lian.siapa kita nak menilai orang itu baik ke jahat. fikir kan diri sendiri.selami diri sendiri..adaptasi diri sendiri untuk diri sendiri. penghayatan yang mendalam boleh menjurus kita membentuk insan yang cemerlang.
^^sekian terima kasih^^
--peter de van gaun--

Maya menjadi Nyata

0 komen telah diberi
lagu melayu asli moden --> mengingatkan aku pada sesuatu tapi tak pasti ape die..

 

Kenang Dalam Damaian

0 komen telah diberi
jikala hujan gerimis melanda hati seorang insan tiada simpati menghabisi segala melodi sedih haruslah diri tersisir di penjuru lubuk hati mengatasi segala jiwa dan halusinasi agar dunia kembali mengerti makna sebenar sejati dari sisi seorang anak jati.

Long way short destiny

1 komen telah diberi
I cant force u to follow me,
Even deep inside my heart it pain,
U have right to choose ur own destiny,
Even ur destiny isnt path of my life.

Sometime even big thing can be achieve in short time,
Even the starting of the journey is an achievement,
It is not the matter of time,
But it depends on what we believe n sharing.

To be or not to be is ur choice,
Choose wisely even it may take long way,
A little damage wont stop ur journey,
Because it may lead to other big discovery.

Hopefully tomorrow will bright as sun come up,
May the dark yesterday gone in peace,
Between the journey of each other,
You and i find a light to lead our own path.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Diari Nasri : episod 8 No. 11

4 komen telah diberi
 Dah agak lame aku tak update diari aku, maklum la hidup yang penuh dengan suka dan gembira. bersama katy segala jadi lancar. hidup ini ibarat taman yang dipenuhi bunga berwarna warni berserta pelangi yang melingkar melintas taman. kisah aku dan katy dah jadi buah mulut cikgu2 dan budak2 ni kat sekolah. aku tak kesah benda tu semua, tapi katy kesah, die x suka orang selalu pandang die pastu senyum2..macam die wat salah besar je..die takut orang kutuk kitorng blakang.benda ni bertambah katy tak suka bila kitorng kena panggil dengan cikgu maimunah ari tu.die panggil sebb nak kahwin kan kitorng..die cakap `dari dok berkepit je baik cikgu kahwin kan korang berdua ni, wat majlis besar2 kat dewan sekolah, panggil semua satu daerah ni tgk budak kahwin kat sekolah. kamu nak cam tu?`.....cikgu maimunah agak sporting sebenarnyer, die je kot cikgu yang x berape kesah couple2 ni..taoi sebb kitorng ni terlalu tunjuk sgt kot sebb tu die tegur..
 Selepas berbincang dgn katy, aku pun ngalah la,kena slow sikit la time kat sekolah..tapi takpe la, asalkan katy ade bersama dgn aku , aku sentiasa gembira.Dalam kegembiraan aku ni, sedar tak sedar aku sikit lagi nak amek exam PMR. yes aku tau aku baru tingkatan 3, ade orang ckp aku ni kecik lagi.. so what?? aku peduli ape orang cakap ape.. aku leh wat ape aku suka..tapi semua tu ade batasan die. aku dah nak exam tapi time2 cam ni la sebagai senior pada peringkat bawah 15 tahun, semua sukan aku nak jadi wakil. aku memang suka sport.bukan stakat bola sepak,semua jenis bola aku minat. aku berjumpe katy disebbkan bola gak,tapi aku lebih fokus kan kepada bola sepak sebb aku nak sgt menyarung jersi no 11 sekolah. dari form 1 aku da impikan benda tu.aku sebenarnyer tak sangka nak menyarung jersi no 11 ni susah..aku ingt main bola terrer sikit terus leh pilih no..tapi tidak..sebenarnyer aku kena bertarung dgn Rizal, bdak kelas tengah,die ni striker idaman cikgu.lari laju pastu ade stamina. die ni sebenarnyer sprinter rumah merah . pelari pecut sekolah kot. sebb tu laju. tapi die xde skill sgt main bola, tau lari n tendang je..tu je beza die dgn aku..tak tau knape die pun nak sgt no 11 tu..katy pun nak sgt aku pakai no 11 sebb abg die dulu pakai no 11 pastu jadi kapten sekolah plak..so die bangge la..kate2 die pun naikkan lagi semngat aku nak daptkn jersi tu..
 Aku da rancang beberapa strategi nak kalahkan rizal. mula mula aku rancang nak berbaik dgn cikgu zambri, coach yang bawak budak bola bwah 15thn. bnyk gak aku wat baik depan die, tak penah2 aku tolong sapu sampah dalam makmal kemahiran hidup ade sekali tu aku sapu depan cikgu zambri..tak penah2 aku lari keliling padang tok dpt stamina cikgu zambri ade laju je aku lari,paling depan kot time tu.mungkin kat situ ade point aku tok menangi hati cikgu zambri.aku bukan wat baik kat cikgu zambri je, dgn rizal pun aku wat baik.kekadang tu aku blanje die makan beli air tok die..tolong die kalu die nak aku ajar die..ingt leh wat jadi kawan baik.sampai la satu tahap tu aku tnye die `knape ko nak sgt no 11 ah?`..die senyap..pastu die senyum kat aku..
aku mula2 tu terfikir kenape la mamat nii senyum2 kat aku..gay ke ape bajet aku nak ngurat die..pastu tetibe die buka mulut ` ko selalu baik dgn aku, tapi ade satu benda ko tak wat kat aku,` pastu aku jawab ` ape die?`..die senyum lagi..` ko rase kenape aku nak sgt no 11 tu?`..aku jawab` sebb bday ko 11hb kot`..die jawab`salah..sebb ade orang penah cakap aku sesuai pakai no 11 sebb pandai main bola mcm abg die`..aku terdiam..betol ke ape yang aku fikirkan ni..betol ke katy penah cakap cam tu kat die..selama ni katy xpenah cakap aku sesuai ke tak pakai no 11, die just cakap  die suka orang pakai jersey no 11..aku da mula syak something..aku tnye rizal..` katy ke cakap cam tu?`..dgn tenang dan selambe  die cakap` aah,die yang cakap cam tu..setiap kali abis praktis kat kelas die tegur aku die cakap die suka tgk aku main bola..sebb tu tadi aku cakap ko tak penah wat satu je benda tok aku kan, yang ni aku mintak, ko tinggalkan die, die x suka ko senanye, die just anggap ko biase je, dengan aku je die ade perasaan.`...aku terdiam..dlm fikiran aku kembali ingt semula saat2 aku n katy..katy bile dgn aku die biase je..xdela suka sgt..aku je lebih2..tapi setiap kali die balik kelas die happy..nmpk lain la..rizal satu kelas dgn die...mungkin sebb itu..adekah aku selama ni syok sendiri..layanan katy kat aku palsu ke..patutla die tak suka aku ni galak sgt kat sekolah..mungkin sebb kat sekolah die bolh jumpe rizal, sebb rizal dok jauh dari taman die..so kat kawasan taman katy leh jumpe aku..benda ni jadi tnde tnye...aku terus blah dari situ tanpa bg jawapan kat rizal..
aku nak settle kan ari ni..aku melulu terus ke kelas katy..laju...
tetibe tgn aku ditarik..terkaku aku...aku toleh kebelakang tgk rizal memegang tgn aku. ` kalu ko gentle, tak yah bgtau kety pasal benda ni, kita bertarung sape dapat no 11 die yng berhak dapat katy..`bisik rizal pada aku..
aku tidak fikir panjang time tu,aku terus mengiya kan ape yang die nak..padahal aku boleh je tnye katy ape yang berlaku dan ape status aku n katy tapi aku watt tindakan melulu..mungkin sebb aku juga ade perasaaan takut untuk mendengar jawapn katy kerana aku mula ragu dgn perasaan katy..setidak tidaknyer dengan pertarungan ini jika aku menang, rizal tentu tidak mempertikaikan lagi hubungan aku n katy.
mulai esok aku kena berusaha..aku simpan perasaan ingin tahu ni dulu ,aku kena tumpukan pada latihan bola n stamina.. kejohanan minggu depan. ade seminggu aku nak tunjukkan kat cikgu zzambri aku layak dapat no 11.. Rizal!! what out ..No.11 gonna be mine!!!...

Saya adalah Aku

2 komen telah diberi
Kemelut jiwa membaham separuh nyawa,
terkontang kanting mengharap ehsan adiwira,
pahlawan gagah tumbang dek tiupan hawa,
riwayat hikayat cinta sang pujangga .

Menilai peribadi untuk diri sendiri,
bukan bermaksud hukumi jiwa sanubari,
membaiki jalinan rapuh antara diri dan hati,
tidak membebani sedikit jasadmu.

terima kasih tidak dapt diungkap,
minta maaf tidak dapat ditafsir,
hanya ikhlas jadi sandaran,
khilafku untukmu.

sinaran bakal menjelma,
selepas gerhana mansuhkan segala,
bangunmu dari tampuk batu,
permulaan satu hikayat kamu adalah kamu.

semakin hari semakin berisi

0 komen telah diberi
jari jemari melangkaui batasan normal,
memetik gitar sambil menari dengan irama tradisi,
melankolik bertatah kan puisi dari hati,
menghujung sebuah cerita hikayat sejati.

tidak pernah terlintas hati ini untuk terus berbicara,
walhal dunia kini makin porak peranda,
tetapi terpanggil kerana minda kosong dan hampa,
menjadi pencetus idea bertangga.

haruskan aku terus berlari mencari hakikat yang hakiki,
tidak harus aku menunggu kerana setiap detik adalah isi ,
isi kandungan sebuah cerita cinta kau dan dia serta mereka,
karya teragung dari satu nusantara.

pelik tetapi benar tetapi itulah kebenaran,
orang yang kau sangka kawan sebenarnya lawan,
duri dalam daging yang kian dalam tusukanya,
makin dalam makin busuk terasa hinanya.

bangkit la kawan ku jangan terus diam membisu,
rancakkan irama berserta melodi merdu,
alunan suara haruslah bersatu,
agar berkekalan hubungan kau dan nyawamu.

Perjuangan sia sia

1 komen telah diberi
Masih aku ingat ketika kita segar, segalanya kau belasah x kira merah putih hijau oren, tp sekarang kau longlai mcm sawi dekat supermarket yg kena diskaun 70 peratus, si oren yg terakhir pun kau x dpt nak kalahkan. Aku dalm Ati berasa posisi tidak betol.. Pertahanan yg lemah tp di ranjang kuat sampai nak ade dua skali.. Serangan yg ganster tp lemah kot godaan jambu2 pertahanan lawan... Mainla basic futbal 4-4-2... Ni x masih guna tactic yg org da tau.. Midfield terpower dah ade.. Keta kebal dah ade lupekan je si ram tu.. Die mahal tp x guna seperti chenkol dulu.. Letak ikan salmon kat sayap kiri atau kanan, tambah perisa dgn flour moulada di kiri atau kanan sayap.. Anek n cukodokba letak kat tgh, satu jd perhiasan satu jadi pengacau .. Jgn berebut nak sumbat bebola ikan dalam jaring..atau pun diorng ni dah x pk benda ni da, tupu pada pejuangan eropah.. Kita tgk ka cam ne nnti.. Si ankolletti tu pun dah xde idea kot.. Ready for the next stop laaa..bye



-ni la si ankolletti

Posted using BlogPress from my iPhone