Featured

Penglipur Lara

Mengandungi seribu satu kata yang mengungkap seribu satu cerita di dalam seribu satu suasana yang lahir dari seribu satu jiwa .
There was an error in this gadget

Melayu cair di tanah sendiri

barangkali ni la tanda-tanda orang lupe diri..di bumi tercinta malaysia ini sentiase sahaja merungut semua tak kena. "aaaa..malaysia panas la" , "aaa.. malaysia punye sistem keretapi tak canggih", dan macam-macam lagi keluhan mamat ni dari tadi aku dgr. dah bosan dah..setiap kali keluar je semua tak kena..ini tak betol ini tak kena,mentang2 baru balik dari oversea,semua benda yang kat malaysia ni dibuat perbandingan.kalu nak pebandingan memanglah semua malaysia ini kalah n sebb tu mamat tu dihantar ke oversea untuk mengkaji n belajar cara hidup kat oversea tu n dibawa balik ke malaysia ni untuk dipraktikkan..tapi mamat ni baru setahun jagung kat perantauan dah kerek n cakap malaysia ni tak moden..malaysia ni panas..memang la panas..dah malaysia ni dok kat tgh2 bumi..lain la negara2 yang mamat ni pergi ade 4 musim ade sejuk ade bunga ade luruh ade panas..tu pun nak complain..pastu mamat ni bile ajak kuar tak nak kuar tgh2 hari..sebb takut panas.."wei,kalu takut panas tak yah jadi orang malaysia la wei"...takut kulit gelap..alah,,kulit tu kalu putih macam orang cina takpe gak,ni dah dasar melayu,kulit sawo matang,, ni la melayu..melayu yang cair di tanah sendiri..tapi bile di jenguk2 kan balik,orang2 yang stay kat malysia ni pun cakap lately malaysia sgt panas compare dgn sebelumnye..mungkin disebabkan kesan rumah hijau dan pemanasan global..el-nino pun melanda sesetengah kawasan kat melaysia ni..tapi mamat tu bukan amek hirau pun pasal benda2 ni..amek jaaln mudah,guna air-cond ..benda2 yang macam tu la watkan dunia ni makin panas...mamat tu kalu nak jalan nak naik keta ade aircond je,duduk kat mall yang ade aircond je,..kalu takde benda tu semua tak pergi kot..ataupun die kuar malam je...mungkin tak semua orang malaysia yang pergi oversea mcam mamat ni..mungkin die je kot panas kat malaysia nie..mane tau sebb bnyk dosa kan..orang cakap la..orang bnyk dosa ni cepat panas badan.tak tau la betol ke tak..
mungkin mamat tu lom sedar diri lagi kot...
kita doakan lah die sedar diri...
"mat, return to your nature soul,malaysian soul"

Dalam air tenang,awan mendung bergelora,
desiran angin menghembus di telinga ku,
kuat kencang khabar berita mamat dipersenda,
hirau tidak kerana mamat itu adalah aku.


7 komen telah diberi:

*~ aRaBeLLa ~* said...

suruh dia dok sana jangan balik dah..

oiyour said...

haha..tak nak la..
sana takdak ikan keli goreng pedas
sana takdak udang masak lemak

H said...

hahah serius panas doh, sakit kepala aku dibuatnya. aku nk tgk reaksi nihonjin time aku bawak diorang jalan kl tgh2 panas nanti muahaha

Anonymous said...

mmg biadap r mamat tuh... baru duk luar negara,pakai duit rakyat. da kerek cam *******.. lepak2 sudah r..tak berkat rezeki sampai anak cucu klau duk asik kutuk hasil pemberian orang yang dikutuknya..

oiyour said...

h--->ko tunjuk sikit pis kepanasan jepun tu kat nihonjin tu sikit

anynomous-->sorry la kalu mamat ni biadap..mamat ni saje je nak tulis..
tapi mamat ni tak kutuk pun orang malaysia..jgn salah faham..hehe

Anonymous said...

broooo.... kalo jadi gua... nak je gua hentak sape2 yg terlibat.. hahahaha

oiyour said...

terlibat dengan ape bro??