Featured

Penglipur Lara

Mengandungi seribu satu kata yang mengungkap seribu satu cerita di dalam seribu satu suasana yang lahir dari seribu satu jiwa .

TYpical of TYpical

kalu kita naik tren kan..kita biasenye akan anggap tren tu jalan stret je kan..sebenarnyer tren tu jalan bengkang bengkok gak,korang je tak perasaan sebb korang kena ilusi optik semua tu..same la ape yang terjadi kat aku..aku pun rase tren tu jalan straight je..kat jepun ni pengankutan awam die semua bagus ,so aku lebih suka naik tren dari naik kereta..aku selalu la rase cam senang je nak gi satu2 empt tu naik tren sebb die straight jee..terus samapi..padahal bile tgk maps yang sebenarnyer simpang siur gak la..haha..cam tu la kehiduoan kita..guide line die senang je. dari kecik kita dewase n kita tua..straight...tapi untuk mencapai ke satu2 tahap tu memerlukan banyak dugaaan dan rintangan,hanya irang yang berpijak di bumi yang nyata je dapat rasekan jalan untuk mati tu bukanyer straight..aku cakap jalan untuk mati tu bukan sebb aku suruh korang mati kan..tapi dah memang kenyataan,orang yang hidup pasti akan mati..bile dan dimana dan bagaimana tu yang kita tak tau tapi tu semua dah ditulis ketika kita lom lahir lagi..so tak yah la persoalkan benda2 yang kecik2 nie..same la jugak kita dalam beragama nie..eh cakap pasal agama plak..mampu ke aku cakap pasal agama?>??
haa..aku mampu je sebb aku beragama..ade orang yang tak beragama..so diorng tu la yang tak layak cakap pasal agama..tapi tak pe la..yang aku nak cakap sebenarnyer ialah hidup ini ade matlamat.bukan hidup je..wat ape2 pun kena ade matlamat..tanpa matlamat korang akan hanyut..aku bagi contoh la kalu pncuri datng mencuri rumah orang tapi matlamat die tak tau nak curi ape,it will take time to figure out what they want to steal..jika mase yang diambil terlalu lame orang akan sedar dan kemungkinan  die di tangkap atau die larikan diri tanpa ambil ape2 pun..Same jugak dalam Sirah Islam kita..pada awal pembanguann islam kat mekah dulu berape orang je masuk islam tapi sebb diorng ade matlamat yang terperinci dirng dapat menakhluki dunia hingga berjaya,
Oleh sebb  tanpa matlamat yang kukuh jugaklah kerajaan islam jatuh..pada zaman abbasiyah dulu Islam menakhluki 2/3 dunia tapi diorng kalah pada tentera mongolia yang boleh dikatakan ciput je time tu..tu semua sebab matlamat diorang tak jelas..haa...untuk ketahui lebih lanjut tanayelah orang pakar atau googling je kat mane2..
Ape aku merepek nie aku pun tak tau..aku just nak announce laa..aku Oiyour dengan suka cita mempersembahkan satu ....<-----ni lah salah satu care typical untuk orang mencapap..haahaha..aku mencapap..
capap-cari publisiti murahan....

sekian terima kasih..

6 komen telah diberi:

Anonymous said...

yups.btol kate ko. kte pon kene jadik cam orang islam dulu. bermatlamat untuk memenangkan islam yang sudah jatuh skang. cume skang orang islam dah x sedar yang matlamat die sebenar ape. sbb tu la skang cam smue hanyut jer..huhu

Oiyour@Lab said...

Em..marilah kita bersama membangunkan ape yang telah jatuh seperti graf sinus atau cos yang mane tiap yang jatuh akan bangun dan yang bangun akan jatuh

s.c.h.u.l.t said...

mencapub :P

capap tu ape? HAHA

kadang2 pemimpin dah ada matlamat tapi anak2 buah yg dipimpin kabur @ degil taktentu hala.

macam cerita Rasul yang Rasul suruh stay atas bukit tapi diorang gedik nak turun bukit~

tapi life is on our own right? except bila dah jumpa the other half~ ;)

nice post~

oiyour said...

betol3...(bak kate upin)

orang yang degil tu mungkin disebbkan pemimpin yang tak berkaliber ataupun sendiri mencari masalh..ataupun memang perangai die yang degil..
kekadang degil nie bagus untuk certain2 situasi

Zilal said...

wah...nice mukaddimah for the train yg jalan die bengkang bengkok..(before masuk part mati tuh..)
sasuga dane...kalo bagi bunga Melor sekuntum...mesti di balas sejambak kan...
-kadang unsur2 logam tuh sendiri, die tak tahu ape sifat die..sampai lah org bagi tahu..die tuh ape sebenarnye..-tp, biase logam tuh mahal kan..susah nak dpt..nak kena korek tanah dalam2 dulu...kalo salah korek, silap hari bulan, kita yg terkorban..isyk2..

-cukuplah untuk ummat yang malang ini-

oiyour said...

kenape kalu bagi bunga sekuntum mesti dibalas dengan sejambak..

terima lah dengan ikhlas dan beri la dengan ikhlas..ik3..